از چه کابل VGA و HDMI برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

از چه کابل VGA و HDMI برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته استفاده کنیم؟

پایین همین صفحه به چند سوال در مورد مطالب این ویدیو پاسخ می دهیم.

در یک سیستم دوربین مداربسته اجزای مختلفی وجود دارد که همگی در کنار هم باید به گونه ای عمل کنند که تصاویر باکیفیتی به کاربر ارائه گردد.

یکی از اجزای اصلی در یک سیستم دوربین مداربسته نمایشگر است. در نهایت تصاویر دوربین های مداربسته باید از طریق یک نمایشگر در معرض دید کاربر نمایش داده شود.

در بسیاری از موارد با وجود انتخاب مناسب دوربین مداربسته و ضبط کننده آن (DVR و NVR) ، تصاویر باکیفیتی به کاربر نمایش داده نمی شود که می تواند چند علت داشته باشد.

از کابل های rgb و hdmi به جز صفحه نمایش در چه دستگاه های دیگری استفاده میشود

کابل‌های rgb و hdmi دو نوع کابل برای انتقال سیگنال‌های تصویری و صوتی هستند که در دستگاه‌های مختلفی به غیر از صفحه‌نمایش استفاده می‌شوند. برخی از این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • کنسول‌های بازی: این دستگاه‌ها برای اتصال به تلویزیون‌ها یا مانیتورها از کابل‌های hdmi استفاده می‌کنند تا بازی‌های خود را با کیفیت بالا و صدای فراگیر تجربه کنند. برخی از کنسول‌های بازی مانند پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس از کابل‌های hdmi فوق پرسرعت پشتیبانی می‌کنند که از رزولوشن ۸K و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز قادر به انتقال هستند.
  • دوربین‌ها: برخی از دوربین‌های دیجیتال یا DSLR از کابل‌های hdmi برای اتصال به تلویزیون‌ها یا مانیتورها استفاده می‌کنند تا تصاویر یا فیلم‌های خود را با کیفیت بالا نمایش دهند. این دوربین‌ها معمولاً از کابل‌های hdmi کوچک‌تری به نام مینی یا میکرو hdmi استفاده می‌کنند.
  • تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها: برخی از تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از کابل‌های hdmi برای اتصال به تلویزیون‌ها یا مانیتورها استفاده می‌کنند تا صفحه‌نمایش خود را گسترش دهند یا به‌اشتراک بگذارند. این کابل‌ها می‌توانند برای ارائه‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و غیره مفید باشند.
  • کابل‌های rgb یا کابل‌های مولتی‌مدیا که به آن‌ها می‌گویند، برای اتصال دستگاه‌های قدیمی‌تری مانند پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی، ماگنتوسکوپ‌ها، دستگاه‌های کارائوکه و غیره به تلویزیون‌ها یا مانیتورها استفاده می‌شوند. این کابل‌ها از سه رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده‌اند که هر کدام یک کانال رنگ را منتقل می‌کنند. این کابل‌ها از کیفیت پایین‌تری نسبت به کابل‌های hdmi برخوردار هستند.
حتما بخوانید:  دوربین مداربسته پارکینگ

1- رزولوشن نماشگر پایین تر از رزولوشن دوربین مداربسته و ضبط کننده آن باشد.

اگر برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته عمده از نمایشگری استفاده شود که رزولوشن آن از رزولوشن دوربین و دستگاه ضبط کننده پایین تر باشد در این حالت تصاویر نمایش داده شده از کیفیت پایین تر از مقدار واقعی خود برخوردار است.

2- از کابل HDMI و یا کابل VGA مناسبی برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته استفاده نشده است.

چنانچه نمایشگر ما و دوربین مداربسته به همراه ضبط کننده آن از رزولوشن بالایی برخوردار باشند اما برای انتقال تصاویر ضبط کننده به نمایشگر از کابلی استفاده شود که رزولوشن تصویر پایین تری دارد، در این حالت تصاویر نمایش داده شده از کیفیت اصلی خود، پایین تر بوده و برابر است با رزولوشن کابل HDMI و یا VGA

نکته: توجه داشته باشید که علاوه بر رزولوشن ضبط کننده باید به خروجی ضبط کننده نیز توجه کنید چراکه در بسیاری از ضبط کننده با اینکه از رزولوشن مثلا 5 مگاپیکسل پشتیبانی می کند ولی پورت HDMI پشت دستگاه حداکثر تا 2 مگاپیکسل قابلیت انتقال تصویر دارد.

رزولوشن کابل HDMI و VGA و AV چقدر است؟

کابل AV

سالها پیش قبل از ظهور کابل های HDMI و VGA برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته از کابل های AV استفاده می شد.

این کابل ها حداکثر ار تصاویر آنالوگ پشتیانی می کنند و قادر به انتقال تصاویر با کیفیت HD و بالاتر نیستند.

کابل AV دوربین مداربسته

کابل VGA

کابل های VGA حداکثر از رزولوشن 720P که به رزولوشن HD معروفند، پشتیبانی می کنند. دوربین های مداربسته 1 مگاپیکسل دارای تصاویر HD هستند.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید دوربین مداربسته دیجیتال

این بدین معناست که اگر در یک سیستم دوربین مداربسته از دوربین های مثلا 4 مگاپیکسلی استفاده شده باشد با فرض اینکه برای انتقال تصاویر به نمایشگر از کابل VGA استفاده شده باشد، حداکثر رزولوشنی که به کاربر نمایش داده می شود، یک مگاپیکسل است.

نکته: اگر چه تصاویری که نمایش داده می شود دارای کیفیت تصویر 1 مگاپیکسل می باشد ولی با توجه به قابلیت ضبط دستگاه رکوردر ، تصاویر ذخیره شده روی هارد دیسک می تواند از کیفیت بالاتری برخوردار است و ربطی به کیفیت تصاویر درحال نمایش ندارد.

کابل VGA دوربین مداربسته

چنانچه در یک سیستم دوربین مداربسته تصاویر ضبط شده باکیفیت بالا باشد درحالیکه برای نمایش تصاویر از کابل VGA استفاده شده باشد در این حالت می توان از تصاویر مدنظر خود یک بکاپ تهیه نمایید و از طریق یک فلش این تصاویر را روی یک نمایشگر باکیفیت تر نمایش دهید.

کابل HDMI

کابل های HDMI در انواع مختلفی یافت می شود مانند کابل های HDMI 1080P و یا کابل HDMI 2K و کابل HDMI 4K

در بیشتر پروژه های نصب دوربین مداربسته از کابل های HDMI 1080P برای نمایش تصاویر استفاده می شود (به علت نا آگاهی نصاب از موضوع)

کابل HDMI دوربین مداربسته

توصیه : بهتر است در زمان انتخاب سیستم دوربین مداربسته از رزولوشن دوربین ها ، رزولوشن ضبط کننده، رزولوشن پورت HDMI خروجی ضبط کننده و رزولوشن نمایشگر آگاهی کامل داشته باشید و برای نمایش تصاویر از کابلی استفاده شود که رزولوشن آن از رزولوشن موارد گفته شده پایین تر نباشد.

نکته نامربوط به بحث : در کابل های HDMI قابلیت انتقال صدا و تصویر با هم وجود دارد درحالی که در کابل VGA تنها تصویر عبور داده می شود و برای خروجی گرفتن از صدا باید از کابل جداگانه استفاده نمود.

حتما بخوانید:  لیست قیمت دوربین مداربسته کارکرده

به چند سوال در مورد استفاده از کابل hdmi 4k در دوربین های مداربسته پاسخ بدهیم :

 

1- از کجا متوجه شوم که کابل hdmi از فرمت 4k پشتیبانی می کند یا خیر؟

معمولا روی بسته خریداری شده و همچنین روی کابل های hdmi عبارت hi speed نوشته شده است که به معنای رزولوشن تصویر 4k می باشد.

نکته: بر روی خیلی از کابل های hdmi تقلبی هم عبارت hi speed نوشته شده است ولی بهترین راه خرید یک برند شناخته شده می باشد.

البته این مباحث تقلبی بودن کالا بیشتر در ایران رواج دارد و در کشور های جهان اول خیلی کم با چنین مواردی روبرو هستند.

2- اگر از کابل hdmi با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4k استفاده کنم آیا کیفیت تصاویر بهتر می شود؟

خیر این مطلب بیشتر یک بحث تبلیغاتی از طرف شرکت های تولید کننده این کابل ها می باشد و با استفاده از کابل hdmi 4k تصاویر با کیفیت واقعی خودشان نمایش داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false”]